RD3 End of Day
RD3 End of Day (Foto: Jorrit Lousberg)

Vattenfall Solar Team rijdt op spectaculaire wijze gat dicht met koploper

Het Vattenfall Solar Team met Joost Reniers (23) uit Roosendaal en Bruno Martens (23) uit Rosmalen heeft op de derde dag van het WK zonneracen in Australië vol de aanval ingezet op koploper Solar Team Twente. Gisteren was het gat tussen de koploper en het Vattenfall Solar Team nog 21 minuten, maar dit is teruggebracht tot 2 minuten.

NunaX heeft er flink de sporen ingezet. Tijdens de race was er genoeg zon dat de accu continu opgeladen werd. Hierdoor kon de auto lang rond de 100 kilometer per uur blijven rijden. De koploper is nu dan ook nog maar op neuslengte afstand. Joost: "Het is echt heel spannend. We zien de koploper rijden. Maar juist nu moeten we proberen om rustig te blijven. Morgen wordt een hele belangrijke dag." Bruno: "Als team zijn we hartstikke blij met dit goede resultaat van vandaag. Nu hopen dat we dit fantastische resultaat morgen kunnen doorzetten."

Coureur Tim van Leeuwen kwam letterlijk doorweekt van het zweet uit de wagen. Tim: "Ik was tot op mijn boxershort nat en ik had zelfs van die omavoetjes, haha. Doordat de wind zo hard waaide, kostte het me heel veel energie om NunaX op koers te houden. Ik had alle inspanningen graag over voor dit fantastische resultaat."

Koploper in zicht

Elektrisch ontwerper Elke rijdt in een support auto achter NunaX: "We hebben vol de aanval ingezet en we zien het konvooi van het Solar Team Twente rijden. Morgen wordt het moment van de waarheid." Van de kopgroep van zeven auto's die gisteren ontstond, kan alleen de zonneauto van het Belgische Agoria Solar Team de twee voorste auto's nog bijhouden.

Zenuwachtig

NunaX rukt op en dus is de sfeer in het team uitgelaten, zegt teamleider Maud Diepeveen: "Natuurlijk zijn we nu gespannen, maar we weten zeker dat ze bij het team van Twente nog veel zenuwachtiger zijn. We moeten nu zorgen dat we niet te enthousiast gaan worden, maar geconcentreerd blijven."

Northern Territory verlaten

De zonneauto's hebben de Northern Territory verlaten en rijden nu in het steeds kaler wordende Zuid-Australië. Dit betekent meer wind en dus moet morgen een tweede geheime wapen van het Vattenfall Solar Team zijn waarde gaan bewijzen. De auto is namelijk zo ontworpen dat het kan zeilen op de wind. Morgen gaan we zien of dit wapen het laatste zetje kan geven om de koppositie definitief over te nemen. De zonneauto's hebben 2100 van de 3000 kilometer tussen Darwin en Adelaide afgelegd.

Over de auto

NunaX is de kleinste en lichtste (131.5 kg) Nuna die ooit aan de zonnerace meedeed; Om gewicht te kunnen besparen is elk onderdeel van de auto opnieuw ontworpen. Er zijn voor NunaX lichtere grondstoffen gebruikt dan de eerdere edities van de zonneauto. Ook is er gekeken naar het gewicht van bepaalde grondstoffen. Door er bij sommige onderdelen materiaal van af te schaven, werd NunaX lichter. In de wedstrijd telt immers elke gram; De auto is bijzonder gestroomlijnd: de zijspiegel van een gewone personenauto heeft dezelfde luchtweerstand als NunaX; Het zonnepaneel bestaat uit gallium zonnecellen, die normaal worden gebruikt in de ruimtevaart. Deze zijn veel efficiënter dan de siliciumcellen die op daken van huizen liggen; In plaats van de standaardlaag van glas die de cellen normaal gesproken beschermt, brengt het team een eigen beschermingslaag aan. Dit bespaart gewicht. In die coating zitten bovendien prisma's zodat licht altijd loodrecht op de zonnecel valt.

Over de race

Het Vattenfall Solar Team van de TU Delft doet dit jaar in oktober voor de tiende keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, het WK voor zonneracen. Deze race wordt om het jaar georganiseerd; De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3000 km dwars door de outback van Australië. Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen; Al zeven keer heeft het team van de TU Delft de race in Australië gewonnen. Twee keer werden ze tweede. Daarnaast won het team drie keer de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Over het team

Het Vattenfall Solar team wordt elke twee jaar opnieuw gevormd uit zestien ambitieuze studenten van de TU Delft, die de auto zowel ontwerpen en bouwen als ermee racen; De teamleden schuiven hun studie minimaal 1,5 jaar opzij om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge; Het team wordt gedurende haar hele bestaan al gesponsord door Vattenfall. Vattenfall heeft als doelstelling om fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één generatie. Het Vattenfall Solar Team laat zien dat dit mogelijk is.

Meer berichten