Noortje van Ginneken, Emiel Brehm en Philip Hendriks poseren voor het ontwerp van de Tullepetrein.
Noortje van Ginneken, Emiel Brehm en Philip Hendriks poseren voor het ontwerp van de Tullepetrein. (Foto: Michel Musters)

Tullepetrein is bedoeld voor iedereen

Het was een ludiek idee dat al snel voeten in de aarde kreeg: een 'trein' die tijdens Carnaval door de straten van Tullepetaonestad rijdt, haltes afgaat en gratis feestgangers langs de diverse cafés vervoert.

Door Michel Musters

Emiel Brehm en Philip Hendriks bedachten het idee vorig jaar. "Het past bij het motto van dit jaar, 'A'k jou nie aar'", legt Emiel uit. "We willen de carnavalsvierders en ook de horeca met elkaar verbinden. Roosendaal is van oudsher een spoorstad, dus daar past een trein perfect bij. Op een gegeven moment moet je ballen hebben en het gewoon doen, dus trokken we de stoute schoenen aan."

Er komen op diverse plekken in het carnavalshart van Roosendaal, waaronder de Markt, de Molenstraat, het Tongerloplein en de Bloemenmarkt, haltes te staan die zijn vernoemd naar voormalige Roosendaalse narren. Iedereen – inclusief zeulbandjes – kan hier gratis opstappen en zich naar ander cafés laten vervoeren. Op de trein zelf klinkt carnavalsmuziek uit de speakers, flitsen er discolichten en staan stevige banken gemaakt van halve boomstammen. "Wanneer mensen uit een café lopen en op de trein stappen, gaat het feest gewoon door", legt Noortje van Ginneken uit.

Noortje en Benjamin Scheltema voegden zich al snel bij Emiel en Philip om mee te helpen aan het geregel en de bouw eromheen. Lokale kunstenaar Bob Martens maakte een ontwerp waarbij de skyline van Roosendaal als het ware uit de trein lijkt te komen. "Het is nog een flinke uitdaging dat ontwerp te realiseren", zo legt Philip uit, die de trein samen met Emiel opbouwt in The Loods aan de Oostelijke Havendijk. Gelukkig helpen veel mensen een handje mee en daardoor is de Tullepetrein door Roosendalers, voor Roosendalers. Noortje: "Iedereen die we om hulp vragen is enthousiast, ook de gemeente. Wel staat veiligheid voorop. Daarom rijden we bijvoorbeeld niet tijdens de Otobusrellie. Maar het is de bedoeling dat we dagelijks van 11 over 1 tot 11 over 8 rijden."

Maar het einde is nog niet in zicht. Hoewel de bouw geweldig gaat, is er nog financiering nodig. "Al het geld gaat hier in zitten, we houden er zelf niets aan over", benadrukt Philip. Via de website kunnen particulieren en bedrijven doneren aan het project. Bedrijven die meedoen worden op de skyline van Roosendaal in de trein afgebeeld. "We zijn op de helft", zo vertelt Emiel over de inkomsten. "Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt." Ook mensen die meehelpen met de bouw – bijvoorbeeld iemand die met polyester om kan gaan – zijn nog gewenst, alsmede vrijwilligers die meerijden op de trein. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via het contactformulier op de site.

Wat de initiatiefnemers betreft is de Tullepetrein een blijvertje. "We willen als schooiwagen mee in de optocht rijden", meldt Emiel enthousiast. "En we willen de trein elk jaar gaan inzetten." Het zou zomaar eens de geboorte van een prachtige nieuwe traditie in Tullepetaonestad kunnen zijn.

Meer berichten