Logo gazetroosendaal.nl


Zal Oudenbosch aan Zee dan de bejubelde plaats zijn zoals Zoutelande nu en Domburg honderd jaar geleden?
Zal Oudenbosch aan Zee dan de bejubelde plaats zijn zoals Zoutelande nu en Domburg honderd jaar geleden? (Foto: Kunsthal Oudenbosch)

Oudenbosch aan Zee: tentoonstelling over de kustlijn

Oudenbosch aan Zee: een tentoonstelling in de Kunsthal Oudenbosch, Markt 72, Oudenbosch, opent op 21 oktober om 15.00 uur en is te zien tot 21 december.

De kustlijn van ons land is nu al verplaatst, Oudenbosch aan zee!

Deze expositie is een directe verwijzing naar het zich betrokken weten bij de wereldwijd gestelde klimaatdoelen, naar de menselijke inspanningen om zich te verweren tegen de huidige onheilsberichten. En om de schijnbaar niet te ontwijken stijging van de zeespiegel met de daarbij horende gevolgen onder ogen te zien.

Kortom, het spel is voorbij. De grens tussen zee en land, het spel van eb en vloed aan duinen en dijken zullen ooit andere locaties kennen. Zal Oudenbosch aan Zee dan de bejubelde plaats zijn zoals Zoutelande nu en Domburg honderd jaar geleden? Vanuit ons huidige perspectief zullen we daarover meer vragen hebben dan antwoorden.

In deze expositie stippen 5 kunstenaars in de kleine ruimte slechts enkele veronderstelde aspecten aan. In beelden en woorden. Maar materiaal genoeg om na beschouwing de fantasie verder te laten spelen. Organisatorisch wordt dit aspect benadrukt door te tonen dat dit zeker volgende generaties betreft. De vloedlijn is nu al letterlijk verplaatst.

De deelnemende kunstenaars zijn:

Lilith de Jonge (1972)

Opgeleid en in 1997 afgestudeerd aan de KASK in Gent. Ze verbleef acht jaar in Australië en volgde er opleidingen aan het Fremantle Arts Centre. Ze woont nu in Dishoek, aan de voet van de duinen.

Haar werk is een zoektocht in nauwelijks afgebakende vlakken met acrylverf. Die bepalen de sfeer in het werk en verwijzen naar de kust met al haar wisselende beelden. De tintelende zee, het spel van licht en wolken.

De werken werden de laatste twee jaar in verschillende tentoonstellingen in Zeeland getoond.

Ko de Jonge (1945)

Docent kunstvakken in het voortgezet onderwijs 1969-2006 in Middelburg, initiator en beheerder van het archief ART=START+ (kunstenaarsboekjes) en van de wALLofsmALLart (kunstwerkplaats Kipvis-Vlissingen), initiator/organisator van het Kunstpark Vlissingen "Ik ben een God…..", medewerker van het literair tijdschrift Ballustrada en bestuurslid van o.a. de Stichting Teeken Akademie Middelburg.

Het werk bestaat uit tekeningen, collages, objecten, installaties en projecten. Sinds het begin van de jaren '70 deelname in en organisator van vele mail art projecten. Er is werk in collecties van het Rijk, Provincie Zeeland, gemeenten, musea en particulieren. Een groot deel van het archief is inmiddels overgebracht naar de Verbeke Foundation in Kemzeke (B).

Merlyn Paridaen (1975)

Opgeleid aan de KASK, Gent (2002). Zijn werk bestaat uit lijnen, kleuren en vormen die zorgvuldig tot beelden zijn gecomponeerd. Maakt gebruik van letters die de grenzen van de vlakken lijken te vormen. Het doet de beschouwer twijfelen. Gaat het nu om het woord of het beeld? Op zoek naar de inhoud.

Hij hanteert niet alleen zijn eigen lettertype maar mengt ook zelf zijn verf met pigment en vernis. De ondergrond bestaat vaak uit gerecycled materiaal zoals licht verroeste metalen platen, verweerde wanden of houten panelen. Hij exposeert werk sinds 2003 bij o.a. Croxhapox in Gent, BruthuysGallery in Waregem. Werk in de collectie van Museum Voorlinden in Wassenaar.

Sjoerd Paridaen (1951)

Van 1976 tot 1989 werkzaam als artistiek medewerker van de Culturele Dienst Stad Gent. Vanaf 1990 tot 2015 docent Autonome Vormgeving aan de KASK in Gent. Bestuurder van LOD-muziektheater, Croxhapox en KuS in Gent.

Hij is sinds 1979 actief via mail art, schildert, maakt performances en installaties. Vanuit alledaagse beelden (o.a. postkaarten, ontvangen brieven, foto's, krantenknipsels, gevonden voorwerpen) worden nieuwe gehelen gecreëerd. Door deze dagelijks te  bewerken met overschilderingen of teksttoevoegingen ontstaat er nieuw commentaar binnen de verschillende aspecten van de maatschappelijke en artistieke context. Ze vormen tegelijk een autonome uiting van een zoeken en scheppen.

Het werk wordt niet te koop aangeboden en vooral in groepstentoonstellingen gepresenteerd.

André van der Veeke (1947)

Woont in Terneuzen. Dichter en schrijver. Hij publiceerde poëzie, verhalen en artikelen in vele tijdschriften.

Verhalenbundel: Een meedogenloze vrede (Liverse, 2012). Dichtbundels: Het Sacrament van de Sneeuw (Slibreeks), Reizigers voor alle richtingen (ADZ), Tekens in het Land, Moerasbeest Verdriet (Wagner & Van Santen), 2006), Rotterdam vertrekt (Contrabas, 2010), Blauw als ijs (Liverse, 2010), Poldergeest (Liverse, 2014), Dwangarbeider van de poëzie (Liverse, 2017)

Hij is hoofdredacteur van het literaire tijdschrift Ballustrada.

Meer berichten