Logo gazetroosendaal.nl


Marjan van der Heijden overhandigt de interactieve schoolplaat aan museumvoorzitter Marcel Deelen.
Marjan van der Heijden overhandigt de interactieve schoolplaat aan museumvoorzitter Marcel Deelen. (Foto: NVM Oudenbosch)

NVMO toont dierlijke evolutie in de toekomst met augmented reality

In het Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum in Oudenbosch is vanaf deze week te zien hoe dieren mogelijk doorevolueren wanneer de mensheid zou uitsterven. Marjan van der Heijden ontwikkelde een interactieve schoolplaat waarin dieren tot leven komen. Afgelopen weekend overhandigde zij deze aan museumvoorzitter Marcel Deelen.

In de Gehoorzaal van het museum hangt vanaf deze week een grote poster in de stijl van een oude schoolplaat. Deze 'Augmented Reality Poster' bevat echter moderne techniek. Op de poster is een omgeving afgebeeld van zo'n 100 - 500 jaar na de mens; het menselijk erfgoed is nog zichtbaar, maar deels vergaan. Te zien is hoe de natuur langzaam alles overneemt. In deze omgeving zijn dieren te vinden zoals wij ze kennen. Door met een speciale app deze dieren te scannen, verschijnt het dier met een tijdlijn op telefoon of tablet. Door het verschuiven van de tijdlijn transformeert het dier.

Marjan van der Heijden bracht voor haar afstudeerproject in beeld hoe de wereld er uit ziet als de mens er niet meer is. Het NVMO steunde haar project, samen met nog enkele instanties. Via crowdfunding wist zij de benodigde kosten voor de ontwikkeling (5500,-) bij elkaar te krijgen.

Augmented reality of toegevoegde realiteit, is een live beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegddoor een computer. Dat kan met behulp van een QR-code of overeenkomstige sensordata in een afbeelding. De dieren op de poster bevatten zulke data, die met de app worden geactiveerd. Daarmee komt het dier opeens in beweging. De techniek legt een laag over de werkelijkheid heen, een fictieve laag over de 'echte' wereld. Daarmee komt een tentoonstelling of, in dit geval, een concept tot leven.

Het NVMO is een van de weinige musea die deze techniek op dit moment presenteert. In de toekomst kan dit voor het NVMO, waar je niet eindeloos veel ruimte hebt om exposities te organiseren, een optie zijn om een extra dimensie toe te voegen.

In de museumwinkel kunnen belangstellenden kleine versies van de augmented reality-poster kopen. Ook zijn er bedrukte linnen tasjes die dezelfde techniek bezitten. Voor educatie maakte Marjan ook tekenplaten, waarbij kinderen zelf kunnen nadenken hoe verschillende dieren zouden kunnen evolueren, waarbij ze rekening houden met de verandering van de omgeving.

Bij het realiseren van het project werkte Marjan nauw samen met Dutch Rose Media in Eindhoven. Zij ontwikkelden de augmented reality app.

reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox