Logo gazetroosendaal.nl


In augustus richt Appeltje Eitje zich op speciaalbier op de Nieuwe Markt en in september volgt het Rooskleurig Festival. Foto: Evy van Nispen
In augustus richt Appeltje Eitje zich op speciaalbier op de Nieuwe Markt en in september volgt het Rooskleurig Festival. Foto: Evy van Nispen (Foto: Evy van Nispen)

Speciaalbier en muziek in de stad

De mannen van Trophies Events hebben het er maar druk mee. Na twee succesvolle edities van Appeltje Eitje vindt er in augustus een editie plaats die om speciaalbieren draait en organiseren ze in de 750 Jaar Roosendaal-feestweek in september ook het muzikale Rooskleurig Festival. Geen saai moment in Roosendaal.

Door Michel Musters

Het foodtruckfestival Appeltje Eitje, dat inmiddels twee keer op het Vrouwenhof is gehouden, smaakte naar meer. Dus besloten Jeroen Klein en Koen Vaas van organisatiebureau Trophies Events in augustus voor een andere insteek te gaan. "We proberen meer op de toenemende populariteit van speciaalbier in te spelen", aldus Jeroen. "Zelf werk ik al acht jaar in cafés waar speciaalbier wordt geschonken, dus de passie zit diep."

De keuze voor de Nieuwe Markt als locatie in plaats van het Vrouwenhof was bewust, zo legt Koen uit. "Vanuit de gemeente was de behoefte om meer op de Nieuwe Markt te doen. We willen met dit festival ook een andere sfeer creëren dan het reguliere Appeltje Eitje. Zo gaan we de verhogingen goed gebruiken zodat mensen daar op kunnen loungen. Het wordt echt een eigen ding." Naast zo'n achttien brouwerijen die wel zo'n 70 à 80 speciaalbieren aanbieden, zullen er ook een cocktailbar, een wijngedeelte, foodtrucks en muziek aanwezig zijn. Het Appeltje Eitje Bierfestival wordt in het weekend van 24, 25 en 26 augustus gehouden.

Achter de schermen werken Koen en Jeroen ook hard aan het Rooskleurig Festival, dat op zaterdag 22 september van 13:00 tot 23:00 uur de binnenstad van Roosendaal op zijn kop gaat zetten. Het idee ontstond toen de gemeente zocht naar leuke ideeën voor 750 Jaar Roosendaal. "We waren zowat de enige jongeren die een pitch kwamen presenteren, dus ons feestelijke idee sprong er wel uit bij de gemeente. Het is ook echt in de feestweek van 750 Jaar Roosendaal. Men had nog de zaterdag over voor een groot feest, dus daar past dit perfect bij."

Op drie locaties (de Markt, het Tongerloplein en de Bloemenmarkt) worden bezoekers getrakteerd op muziek. Op de Markt is Nielson de hoofdact. Koen: "Die heeft dan nieuwe nummers en een nieuw album, dus dat is het perfecte moment om hem te boeken. Ook komt er een fout uurtje met Q-Music. Met het Lotje Getikt-podium op het Tongerloplein richten we ons meer op jongeren, met heel de dag hits. De Bloemenmarkt krijgt een multiculturele uitstraling, waarin we buitenlandse cultuur en nationaliteiten benadrukken met dans en keukens. Iedereen die zijn of haar talent aan Roosendaal wil laten zien in de vorm van dans, zang, rap en/of entertainment kan zich voor dit podium inschrijven via bas@trophiesevents.nl."

De ogen zijn inmiddels alweer op de toekomst gericht. "We willen Rooskleurig absoluut niet als iets eenmaligs neerzetten", vertelt Koen. "Het is deze keer in samenwerking met Stichting Roosendaal 750 Jaar, maar we willen er een jaarlijks kwalitatief festival van maken."

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox